Złomowanie pojazdów – jak prawidłowo to zrobić i jakie warunki trzeba spełnić?

Zdecydowana większość osób, które interesują się motoryzacją jest zdania, że część pojazdów jeżdżących po polskich drogach powinna trafić na złom. Przeważnie samochody te mają zły stan techniczny albo są bardzo zaniedbane, właściciele nie mogą zatem liczyć na duży zarobek w przypadku ich sprzedaży. W jaki sposób można w legalny sposób złomować pojazd, a także jakie warunki należy spełnić?

Każdy kierowca pozbywający się swojego samochodu, chciałby otrzymać za niego jak największą kwotę pieniężną. Oczywiście na realizację tego celu jest kilka sposobów. Pierwszym z nich jest oczywiście sprzedaż samochodu osobie, która go wyremontuje oraz będzie dalej użytkowała. W takich przypadkach można liczyć na zdecydowanie najwyższą kwotę za pojazd. W sytuacji, gdy właściciel stwierdzi, że jego pojazd jest w tak słabym stanie, że nikt się nim nie zainteresuje, pozostanie mu tylko zezłomowanie albo oddanie do stacji demontażu pojazdów (sprawdź przykładową ofertę: “złomowanie pojazdów”).

Warto zdawać sobie sprawę, że przeważnie stacje demontażu są skłonne zapłacić większą kwotę pieniężną za samochód w porównaniu do złomowiska, dlatego warto najpierw zadzwonić do kilku punktów i zorientować się w cenach. Dzięki takiemu rozwiązaniu właściciel będzie mógł sprzedać samochód w najbardziej korzystnej cenie. W przypadku, gdy kwestia finansowa nie będzie odgrywała ogromnej roli można odwiedzić najbliżej ulokowaną stację demontażu pojazdów albo złomowisko. Część stacji oferuje nawet bezpłatny transport samochodu lawetą, co jest dobrym rozwiązaniem w przypadku, gdy pojazd jest unieruchomiony.

Kasując samochód w wybranym punkcie warto pamiętać, aby zabrać ze sobą konieczne dokumenty, do których należy zaliczyć dowód rejestracyjny, zaświadczenie z Wydziału Komunikacji (w przypadku, gdy dowód był zatrzymany przez policję), dokument potwierdzający dane pojazdu, umowę kupna potwierdzoną w Urzędzie Skarbowym ( w przypadku, gdy pojazd nie był przerejestrowany po zakupie – będzie on figurował na nazwisko poprzedniego właściciela). W sytuacji, gdy samochód zarejestrowany jest na firmę trzeba dołączyć do tego wpis do ewidencji działalności gospodarczej, a także upoważnienie do zezłomowania pojazdu dla osoby, która wyrejestrowała samochód w imieniu podmiotu gospodarczego. Konieczny będzie również dokument tożsamości właściciela pojazdu. W sytuacji współwłasności albo nieobecności właściciela trzeba przedstawić pisemne upoważnienie od właściciela.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że punkty, które przyjmują samochód, według prawa nie mogą pobierać żadnych opłat. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy samochód jest lżejszy niż wartość wpisana w dowodzie. Wtedy Złomowisko może żądać 10 złotych za każdy brakujący kilogram. Gdy auto zostanie przyjęte do kasacji, kierowca otrzyma zaświadczenie o przyjęciu pojazdu do Stacji Demontażu Pojazdów inaczej zwanej auto szrotem oraz unieważnienie dowodu rejestracyjnego, unieważnienie karty pojazdu (w przypadku, gdy była wydana), a także unieważnienie tablic rejestracyjnych. Z otrzymanymi dokumentami trzeba następnie udać się do wydziału komunikacji urzędu gminy, a także złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Czas na złożenie dokumentów wynosi 30 dni od momentu ich otrzymania. Ważne jest również, że wraz z momentem otrzymania zaświadczenia o przyjęciu pojazdu do kasacji, przestaje już obowiązywać opłata OC samochodu. Możliwe jest dzięki temu wycofanie ewentualnej nadpłaty.

Artykuł napisany we współpracy z Auto-Kurek – złomowanie oraz skup samochodów.

Transport-Spedycja Info Opublikowane przez:

Transport, logistyka, spedycja - to nasz chleb powszedni i nasza branża, w której działamy z powodzeniem od ponad 20 lat. Newsy, ciekawostki, porady, analizy prawne i ekonomiczne i wiele wiele innych - zostań z nami na dłużej, a nie pożałujesz!

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

dwanaście + osiemnaście =